12.06-16.06 / 2024
Filmskolens filmfestival
Filmskabere omtales ofte som historiefortællere. Det har jeg aldrig kunnet identificere mig 100% med. Jeg mener at det levende billede er større, og kan meget mere, end bare at være et fartøj for en historie. Det kan åbne rum i dig, som hverken skaberne, eller du selv, anede eksisterede. I min tid på Filmskolen er det blevet klart for mig, hvordan en film først rigtigt eksisterer når den møder et menneske og smelter sammen med dettes eget, indre liv - det synes jeg er en smuk og frisættende tanke. Jeg både hylder, og føler mig som en del af, bevægelsen imod at nedbryde grænserne imellem fiktion og dokumentar og er generelt optaget af, at forsætte med at afsøge filmmediets uudforskede potentialer. Som filmfotograf er min tilgang ofte at tænke på kameraet som en karakter i sig selv og herfra at udvikle et gennemarbejdet visuelt koncept. Jeg er optaget af mellemrummene, det usagte, stilheden, mørket og ikke mindst, at finde det skønne i det grimme. Skelner ikke rigtigt imellem spillefilm, dokumentarfilm, kunstfilm, reklamer, musikvideoer osv. Jeg vil det hele, så længe jeg føler mig inspireret af den kunstneriske vision, og at menneskene bag har deres hjerter med.
Thomas Dyrholm (ham/han) f.1991. Opvokset i Randers, senere Århus og nu bosiddende i København. Gik på 18Frames årgang#3 imellem 2016-2019 og arbejdede sidenløbende på forskellige andre projekter bla. flere kortfilm med Super16 instruktørerne Natalia Ciepiel og Glen Bay Grant. På Filmskolen har han udover et væld af kortere skitser og øvelser fotograferet følgende film:
• Jagtsæson (Ins. William Sehested Høgh)
• Marias Univers (Ins. Louis Fransisco Vernal)
• Bye, Bye, Baby (Ins. Mille Fehrmelling)
• Kødet Vi Bor I (Ins. Marlene Lyngstad)
• Vildkvinde (Ins. Pauline Merrildgaard)
• Norwegian Offspring (Ins. Marlene Lyngstad)