Generation

12.06-16.06 / 2024

Filmskolens filmfestival

Anthon Falkenstrøm Tougaard

En film har først værdi i det, den er blevet set. Min drøm er at lave film, som bliver set.

Jeg vil gerne lave innovative film, på tværs af genrer, med bred appel og med stor tilgængelighed. Det som nogen vil kalde for mainstream. Men det, der er mainstream, bliver ofte set som noget ufint, ukreativt og som noget, der ikke kan være kunstnerisk. Det er jeg uenig i og jeg vil bevise det modsatte.

Hvis man vil ændre noget her i verden, komme med et budskab eller kritisere noget, skal man gøre det på en platform, som er tilgængelig. For man ændrer ikke noget ved at lave utilgængelige film til et smalt publikum, der med stor sandsynlighed allerede er enige med ens budskaber. Det vil kun resultere i status quo.

Jeg foretrækker at skyde andres film. Jeg interesserer mig i højere grad for at mine billeder er en med-fortæller, frem for en primær fortæller. Jeg ønsker at mine billeder kan mærkes frem for at de gør opmærksom på sig selv. At de sanses fremfor studeres. Hvis det eneste man kan sige om filmen er at “den var smuk”, så er det en dårlig film.

De produktioner jeg har været fotograf på i min tid på Den Danske Filmskole:

  • Dråber (Instruktør: Las Dyhrcrone)
  • Vi Venter På Noget (Instruktør: Rikke Nørgaard)
  • Mandefald (Instruktør: Thomas Elley)
  • Bambola (Instruktør: Louis Francisco “Bello” Vernal)
  • Sammen Er Du Mere (Instruktør: William Sehested Høeg)
  • Once Upon A Time On Twitch (Instruktør: Rikke Nørgaard)

Har sideløbende med filmskolen skudt adskillige kortfilm. Deriblandt den Robert-nominerede kortfilm Det Ottende Sakramente og nominering for “Bedste fotograf” til Ekko Awards for filmen Kaboos. Begge film instrueret af Jahfar Muataz.